U bent hier: Home > pc > Gamepublishers
9lives | internet

Populair: Hitman Absolution | Diablo 3 | Mass Effect 3
9Lives - rss - contact - nieuwsbrief - sitemap


9Lives - aanbevolen door gamers Log in of Registreer

Paswoord vergeten?

9lives

Personen

Het laatste woord: Weg met nostalgie


Geschreven door Ronald Meeus

Special | 05-02-2012 -

Ronald Meeus (38) is zwervend redactielid van ons zusterblad Gunk, en schrijft al veertien jaar over videogames, nieuwe media en technologie voor bladen als De Morgen, Knack en Clickx. Om de twee weken heeft hij op 9Lives het laatste woord over een actueel onderwerp uit de wereld der videogames.





In de zomer van 1988 werd ik als vijftienjarige knaap ontmaagd door een vrouw die quasi dubbel zo oud was als ik. Het gebeurde op de achterbank van haar rode Honda Civic - want in die tijd werd er nog keihard op achterbanken geneukt - op het heilige militaire domein van Leopoldsburg. En ze deed dat goed. Heel wat beter, in ieder geval, dan de veel te jonge schepsels waarmee mijn leeftijdsgenoten voor het eerst van bil gingen: onhandig, zonder finesse, veel te snel, en dus veel te kort.

Maar goed, vraag jij je ondertussen wellicht af, is er misschien een réden waarom ik dat moest vertellen? Niet echt: ik had gewoon nog eens zin om het op te rakelen, ok? Het punt dat ik deze keer wil maken begint eerder bij mijn onfortuinlijke maatjes uit die tijd: hoe ze bijna 25 jaar later misschien met weemoed terugkijken naar hun eerste seksuele ervaring, maar hoe ze destijds na een paar pinten moesten toegeven dat het - bij hen althans - toch niet dat was. Met andere woorden: nostalgie verblindt.

Ik hou niet zo van mensen die claimen dat het vroeger allemaal beter was. Meestal zijn dat sujets die te lui zijn om hun vinger op de huidige polsslag van de tijd te leggen. Nostalgie is gemakkelijk. Goedkoop. Dat geldt ook voor wie al langer dan een decennium videogames speelt: er is geen enkele reden om aan te nemen dat games vroeger beter waren dan vandaag. Ouwe games waren om te beginnen een bitch om te besturen. De zestien knoppen op een huidige gamecontroller vereisen wat handigheid, waarvoor je inderdaad moet hebben geoefend, maar eens je het kunt is het veel vlotter dan dat handkrampen veroorzakende gerammel op hoekige joysticks, of het gepleur op die wezenloos onhandige NES-knoppencontroller dat vroeger voor gamen moest doorgaan.

Bovendien werden games uit die tijd artificieel moeilijk gemaakt. In die mate zelfs dat ze je reinste rip-off waren. Die traditie van crimineel moeilijke games begon in de speelhallen, en diende vooral een commercieel doel: hoe moeilijker de game was, hoe meer munstukken het kastje slikte. Het ging om geld. Dat werd verdergezet bij de eerste huisconsole- en huiscomputergames, waarvan de meesten conversies van die coin-opspelletjes waren. En toen het tijdperk van de Nintendo- en SEGA-consoles begon, bleven spellenmakers die moeilijkheidsgraad zo hoog mogelijk houden uit schrik dat spelers tot in de eeuwigheid dezelfde game bleven spelen, en dus niet zo snel meer een nieuwe game in huis haalden.

Geef mij dan maar het gamevoer van vandaag. De toegankelijkheid en de instelbare moeilijkheidsgraad, van een optie waarmee je quasi ongeschonden door de game wandelt tot de gruwelijk moeilijke Expert-, Commando- of ‘Are you nuts???'-modus voor geoefende spelers. Of de visuele pracht, want hoewel ik dringend ook eens een column moet leveren waarin ik graphicshoeren tegen de kar rijd, het oog wil ook wat. De tot in de puntjes verzorgde gameplay, die je alleen maar krijgt als je een heel team van ontwerpers bij elkaar zet in plaats van alles te laten doen door vijf man en een paardenkop. Enzovoort.

Zelfs het waandenkbeeld dat videogames spelen vroeger veel goedkoper was dan vandaag klopt helemaal niet. Als je de inflatie mee in rekening neemt, waren een Atari 2600-console of een Commodore 64-huiscomputer voor de portemonnee van hun tijd duurder dan pakweg een PlayStation 3 of een min of meer deftige pc nu. En de games hadden evengoed een winkelprijs van zo'n vijftig euro, waardoor ze dus merkelijk duurder waren.

Steek dus jullie weemoed waar de zon nooit schijnt, o boze nostalgici: het is niet omdat jullie nu niet meer kunnen volgen, dat het vroeger zoveel beter was. En sowieso moet je niet teveel blijven hangen in het verleden. Nù leven en een beetje vooruit kijken, dedju! Op zich is er niks mis met nostalgie, want tot u spreekt hier ook degene die maandelijks, met veel plezier, retrorubrieken voor andere bladen vult. Maar je moet dat zijn plaats geven: als schuldig pleziertje, zoals op tv naar The Voice van Vlaanderen kijken. Niet als een lensfilter waardoor je de huidige wereld bekijkt en afrekent.

Zo. Toch nog het merendeel van het verhaal on topic gebleven, niet? Binnen twee weken begin ik over de eerste keer dat ik een auto in de prak reed, in een column die eigenlijk over indiegames zou moeten gaan. Stay tuned!

Conclusie


Akkoord of niet akkoord? Laat het ons weten in de comments.

 
Pagina:
1 100% rep

Pils123 zegt op 05/02/2012 0:33   [?]

  Rating 3 16+ 16+
alvast een mooi begin
1.1 100% rep

harniq zegt op 05/02/2012 10:54   [?]

  Rating 9 16+ 16+
Commerciële en belachelijke column. Er zijn zeker historische games die hun gelijke niet kennen en nooit zullen kennen. De allereerste zelda uit 1986 blijft bijvoorbeeld een toonbeeld van de adventuregame, nooit ge-evenaard, zelfs niet door Ocarina of Time, laat staan door lauwe rip-offs als Tomb Raider of Uncharted.

Zo kan ik voor ieder genre een meesterlijk spel opnoemen uit ages past die objectief qua gameplay beter is dan eender welke moderne game. Maar begrijp me niet verkeerd, ik speel zowel moderne games als retro games. Ik zal zelfs op aanraden retrogames uitzoeken die ik nog nooit gespeeld heb omdat ik WEET dat gameplay toen nog belangrijker was dan graphics. Vreemd genoeg resulteerde dat zelfs in graphics die tijdloos zijn en zelfs vandaag nog goed ogen ondanks 16bit.
Maar dat betekent niet dat ik geen moderne games speel. Iedere age uit het gamingtijdperk heeft klassiekers, geplooid naar de tijd en naar de trend. Dergelijke games zijn onvervangbaar. Binnen 10 jaar download ik waarschijnlijk een game als Mass Effect nog eens, wetende dat het een klepper van een verhaal heeft dat ik vorig jaar met plezier gespeeld heb.
1.2 100% rep

Pils123 zegt op 05/02/2012 11:39   [?]

  Rating 9 16+ 16+
ik vind het zielig als je reageert op de eerste comment om vanboven te staan
1.3 100% rep

BlackDevil-619 zegt op 05/02/2012 12:45   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@1.1 wa een zeik reactie is me da, aan de comments op uw profiel te lezen is dit niet de eerste belachelijke comment die je schrijft.
1.4 100% rep

Royal Belgium zegt op 05/02/2012 23:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
pfff als harniq dat mag, mag ik dat ook !

DUS....
Ik heb geweldig strijk gelezen bij het lezen van deze Special. WE WANT MORE, me dunkt.
1.5 100% rep

Royal Belgium zegt op 05/02/2012 23:06   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Strijk gelezen is mijn nieuwe variant van het tijdens het lezen strijk liggen, voor de betweters
1.6 100% rep

Ge0force zegt op 06/02/2012 11:06   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@1.1 Weer aan 't ijlen Harniq? Uncharted en Tomb Raider rip-offs van Zelda?
2 100% rep

cpt nice zegt op 05/02/2012 0:58   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Bwa, heb er een dubbel gevoel bij. Op heel vlakken WAS het gewoon beter vroeger. Dat is mijn mening en dat ga ik niet ontkennen Aan de andere kant heeft het geen nut te gaan zitten wegkwijnen en je te ergeren aan hedendaagse toestanden, en er gewoon het beste van maken. Veel mensen laten die nostalgie inderdaad hun gedachten vertroebelen en zien de positieve elementen van hedendaagse evoluties en verschijnselen niet eens.
3 100% rep

Wostmetvoeten zegt op 05/02/2012 1:17   [?]

  Rating 3 16+ 16+
nostalgie is toch niet alleen uit oude snes of sega consoles ? met uber moeilijke games die je zelden uitspeelde ?
voor mij is bv nostalgie FF7 waar de dag van vandaag de FF reeks op de ballen trekt, de laatste goede rpg dat ik gespeeld heb was tales of vesperia op xbox360 ! en ze zijn dunnetjes gezaaid terwijl je ze vroeger niet kon bij houden(wild arms, vandal hearts, xenogears, legend of mana) ! games zoals counter strike(pure nostalgie de eerste maal CS met vrienden in lan) die ik jaren heb zitten spelen, terwijl ik BF3 of COD3 bv hoogstens een maand speel !
maar idd je mag er niet blijven in hangen en vooruit kijken is zeker een must ! zoals games als the witcher 2 enz zijn ja niet te vergelijken met vroeger ! nieuwe concepten zijn heel vaak een shot in de roos, mass effect, assasins creed en god of war etc... maar oude concepten een nieuw modern jasje proberen aan te doen is dikke fail, terug als voorbeeld de FF reeks !
vooruitgang is zeker een must, maar zoals cpt nice het hier zegt: vroeger was het toch wel vaak beter !!! en daar sluit ik mij voledig bij aan... ik breek toch geen games af of vind vlugger iets slecht door nostalgisch te denken !
3.1 100% rep

DragoonXc zegt op 06/02/2012 20:41   [?]

  Rating 0 16+ 16+
carmageddon, doom dat zijn voor mij echte klassiekers
4 100% rep

JohnnyricoMC zegt op 05/02/2012 1:24   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik ben het eens over dat het vroeger niet noodzakelijk goedkoper was. Niet alleen als je de inflatie meetelt, maar dan moet je er ook nog eens rekening mee houden dat de ontwikkelingskosten en het aantal manuren dat in een game kruipt exponentieel gestegen is. Het enige dat er financieel veranderd is, is dat de omzet per game gestegen is. Niet door hogere prijzen, het is immers niet duurder geworden, maar omdat er nu veel meer klanten zijn.
4.1 100% rep

mister__ID zegt op 05/02/2012 1:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
²
Ik herinner me nog dat ik als klein kind € 70 heb moeten betalen voor Tony hawk: Underground 2...
4.2 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 10:42   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik verwisselde gewoon de prijzen en kleefde goedkope prijzen op de dure spelletjes. Op Pc kocht ik zo spelletjes voor 200-600BEF ipv 2000-2200BEF en N64 voor 1200-1400BEF ipv 3000-3300BEF.
4.3 100% rep

Triple0 zegt op 05/02/2012 15:01   [?]

  Rating 3 16+ 16+
gangster
4.4 100% rep

mister__ID zegt op 05/02/2012 15:53   [?]

  Rating 0 16+ 16+
EN een Xbox kostte in die tijd ook € 250 en de game-boy kostte € 100. Goedkoper back then? Think again
4.5 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 16:54   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.3 Schavuit is de juist benaming.
5 100% rep

sixstripes zegt op 05/02/2012 4:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Vroeger was gamen wel vrij kostelijk, denk maar aan de arcadekasten in de speelhallen 10 oude Belgische franken om enkele minuten speelplezier, later zelfs 20 op de betere kasten zoals out-run dat waren nog eens tijden....

Vergeleken met mijn eerste console een, Philips video-pac, da was dik 1500 ballen voor ne game en dan nog 4bit blokskes, dan toch liever de games van nu...
6 100% rep

Den Jiver zegt op 05/02/2012 9:08   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Vroeger waren veel zaken gewoon simpel,nu gaat de wetenschap gewoon veel vlugger,als je ziet wat er de laatste 10 jaar gewoon allemaal bijgekomen is aan nieuwe snufjes,(dig.TV,digicorders,smartphone,tablets.....enz.)
Vroeger was het zo dat de overschakeling van zwart-wit tv en kleuren tv al een mega grote stap was.Ook de overstap van een antenne(voor tv)en de kabel(Telenet was er nog niet)was mega toen.
7 100% rep

Thin Liz zegt op 05/02/2012 10:23   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Als je de hedendaagse games bekijkt en de voorgangers dan is er toch wel een groot verschil: Battlefield, Duke Nukem, maar ook Jagged Alliance of The Need For Speed. Het zijn nu allemaal games die voor een bepaald doelpubliek gemaakt zijn: de casual markt. Er schuilt behoorlijk wat waarheid in al die ironisch getinte filmpjes en afbeeldingen van hoe games er vroeger uitzagen en hoe ze er vandaag uitzien (bv what if Quake were done today). Dat is goed voor de casual gamers, maar je hoeft geen expert te zijn om te voorspellen dat de (meestal oudere) geharde gamer dan zich serieus in z'n g*t genomen gaat voelen. Er is wel degelijk een verschil. Ronald is ook duidelijk geen flightsim of spacecombatfan want dan zou hij het wel weten: die games worden zelfs gewoon links gelaten omwille van die reden. Een hedendaags spel heeft de karakteristiek dat het moet aanslaan op console en dus de casual markt, met als gevolg veel onderlinge kopieerdrang van de devs zelf (FPS-en a volonté met elk 4332 unlocks bv). Als het dan nog even een port kan krijgen naar PC, als er nog geld is, dan is dat mooi meegenomen. Maar we moeten er idd het beste van maken, alhoewel het niet simpel is om steeds te moeten slikken dat ze de oude reeks waar je vroeger fan van was steeds vakkundig weten te verkr*chten. Er is een reden waarom retrogames zo populair zijn...
7.1 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 11:26   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Als ik dit lees heb ik eerder het gevoel dat er toen niet veel gegamed werd ten huize Meeus. Want ik kan niet anders dan nostalgisch terug kijken naar de tijd dat games zoals Dungeon Keeper, Redneck Rampage, Dragon Wars, X wing serie, Populus, Syndicate, Outlaws, Escape from Monkey Island, Indiana Jones and the fate of Atlantis, Carmageddon, Grim Fandango MDK,... werden gemaakt. Toen er nog orginaliteit en vernieuwing werd nagestreefd en games vaak nog vol humor zaten. Terwijl games nu worden afgestraft indien ze proberen een tikkeltje orginaliteit, vernieuwing of zelfs humor (Bulletstorm) aan de dag te leggen.

EDIT: Hij heeft percies ook nooit Darwinia gespeeld wat toch wel de ultieme midden vinger was naar mensen die zagen over graphics.
7.2 100% rep

CurrY zegt op 05/02/2012 13:22   [?]

  Rating 1 16+ 16+
"Toen er nog orginaliteit en vernieuwing werd nagestreefd"

Toen waren er ook nog veel dingen om te verzinnen, nu is zowat alles al gedaan.
7.3 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 17:23   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het wordt ook niet meer nagestreefd. Games die nog durfden vernieuwen na 2000 zoals Psychonauts, Beyond Good & Evil, Sin and punishment, Okami, Vampire the masquerade, World of Goo, Viva Pinata,Condemened,... werden niet gekocht.
7.4 100% rep

Freddy_reloaded zegt op 06/02/2012 15:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Een aantal succesvolle innovatieve games:

- Heavy Rain
- The Sims (de originele)
- COD4 Modern Warfare (perksysteem)
- Wii games (motion control)
- Mass Effect (Cinematisch verhaal)
- Fifa reeks (met carrièremodus)
- Little Big Planet

En zo zijn er nog zoveel... innovativiteit is er msschien minder in genres maar wel in alle toevoegingen die aan bestaande genres worden gegeven en nieuwe technologieën die worden aangewend
7.5 100% rep

Bram Lacor zegt op 06/02/2012 16:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Je hebt gelijk er wordt nog vernieuwd, maar het wordt imo steeds minder en minder. Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat men vandaag nog met een Grim Fandango of Sacrifice op de markt zou durven brengen. Maar zoals jij deels aantoont heeft dat meer met mijn selectief geheugen te maken.
7.6 100% rep

Freddy_reloaded zegt op 06/02/2012 18:15   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Nee ge hebt zeker een punt. Echt totaal vernieuwende populare spelconcepten bestaan (Heavy Rain, MineCraft, voorbeelden hierboven) maar zijn eerder de uitzondering op de regel. Ik word ook ziek van alle herkauwde shooters, MMORPG's, RTS'en etc.

Wou ma gewoon zeggen dat het - hetzij uniek - toch nog wel wordt gedaan...
8 100% rep

Spiteri zegt op 05/02/2012 10:24   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Wat een zever. OK het is niet allemaal zever, maar je spreekt je soms wel tegen. BV. games die zodanig moeilijk waren dat je meer geld zou uitgeven.
Ik zou juist minder uitgeven om dat moeilijk spel toch te proberen uit te spelen. En luna parken moet je ook al niet vergelijken met consoles. En alles is in het begin duurder, is toch normaal. Maar games zie ik nu wel een pak stijgen in prijs. In verhouding tegen over 25j geleden zijn ze duur, zekers nu het een massa produktie is. Mijn eerste pc was het van het een 386 toen en het koste 2000€ als je nu een top pc wil zit je rap aan 4000€ en meer. En ik weet dat je dat nu niet meer nodig hebt zoon uber pc. Het is maar een vergelijk wat het vroeger kosten en nu als je het zelfde zou doen.
8.1 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 10:47   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Voor 2500€ heb je echt wel een top PC.
8.2 100% rep

CurrY zegt op 05/02/2012 13:23   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Voor 1000€ heb je al een high end systeem hoor, 2500€ of 4000€ is bullshit.
8.3 100% rep

Spiteri zegt op 05/02/2012 13:38   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Man ge zijd er ook niet bij hé.
Het is niet dat je een degelijke pc hebt dat het een top pc is hé. Ik had het wel degeleijk over de top pc's. Nu heb je geen top pc nodig om games te spelen, 20j geleden wel. En toen deed ik elke jaar upgrade's om mee de games die uit kwamen te kunnen spelen. Nu is dat niet meer nodig. Heb nu een pc die ik pas na 3j geupgrade heb en die toen 2200€. Maarja kan hie nog blijven zeveren als je het toch niet snapt.
8.4 100% rep

Fenumeher zegt op 05/02/2012 15:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Een top pc in uw ogen zoals Alienware zeker, waar ge 90% oplegt voor uw merk...

Een top-pc voor te gamen bestaat niet. Als ge het sterkste spel op ultra high kunt spelen hebt ge een top pc want alles daarboven is overkill. Maw een top pc voor te gamen kost NIET € 4000 maar richting € 1.500 - € 2.000.
8.5 100% rep

Spiteri zegt op 05/02/2012 16:16   [?]

  Rating 0 16+ 16+
8.4 Weer iemand die het niet snapt.
Maja aan je leeftijd te zien is dat normaal.
8.6 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 17:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Sorry 4000€ is overdreven. GPU 600€ CPU 600€ HD+SDD 600€ Moederbord 300€ Ram geheugen 150€ voor de overblijvende 250€ (+ rest bedragen) heb je wel een deftige case+voeding+eventueel CPU Cooler. Tenzij je een PC voor professionele doeleinden gaat samenstellen maar daar kost de duurste GPU al 4500€...
8.7 100% rep

Spiteri zegt op 05/02/2012 18:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
8.6 Pff zal weer de leeftijd zijn zekers.
Ik doe de moeite niet meer om het nog eens uit te leggen.
8.8 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 19:21   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De goedkoopste en eerste 386 koste iets van een 300.000 BEF voor het basis model. Als jij er een koopt voor 80.000 BEF en beschouwd dat als top pc, dan is een PC van 2500€ (en zelf een pak minder) daar echt wel het equivalent van.
8.9 100% rep

Spiteri zegt op 05/02/2012 19:32   [?]

  Rating 0 16+ 16+
8.10 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 20:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
6499$ voor basis model bij launch
http://pcworld.about.net/dbf/Aug112006id126692.htm

8499$ voor het top model
http://books.google.be/books?id=KzsEAAAAMBAJ&pg=PA5&lpg=PA5&dq=Desktop+pro+386+649924&source=bl&ots=GO2LHC3p_Y&sig=j8zD43rfw3-V-t9e1F84-Gm5OqA&hl=nl#v=onepage&q&f=false

En in 1991 zelfs nog 4399$ voor compaq en 3399 voor een Dell.
http://books.google.be/books?id=zFAEAAAAMBAJ&pg=PA44&lpg=PA44&dq=Compaq+386+6499+dollar&source=bl&ots=jsj18qzFa2&sig=gs9rTj1QGGdM5tJiJE-8Zy1ttKw&hl=nl#v=onepage&q&f=false

En als jij 44 bent... wel dan is de mens er tot mijn verbazing toch op vooruit gegaan. Of de Bill Hicks verklaring "Maybe you were conceived with a weak sperm or somethin’. Maybe your dad was jackin’ off and your mom sat on it at the last second."


8.11 100% rep

Spiteri zegt op 05/02/2012 22:17   [?]

  Rating 0 16+ 16+
8.10
Ik dacht het wel dat je het niet snapt.
Ik heb het niet over industrieelen pc. Maar de betaalbare met kleur en geluid. Niet die bakken met een groene monitor waar alleen biep biep uit komt.
Die pc voor bedrijven die zijn er nu ook nog waar geen enkele gamer zoveel geld zal aan uitgeven, toen niet en nu ook niet.

En dat puberaal taaltje dat er nog bij moet komen.
8.12 100% rep

mister__ID zegt op 05/02/2012 23:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hij schrijft nochtans zonder typfouten...
8.13 100% rep

Bram Lacor zegt op 06/02/2012 10:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik vrees dat jij degene bent die het niet meer goed snapt (zal de hopenlijk verzonnen leeftijd zijn).
Want:
1) Je had geen top pc destijds want een home-office model koste destijd nog altijd 3000-5000$ kijk maar in de bron van 1991.
2)Een top pc kost vandaag 2500€, want zelfs dan koop je onderdelen bedoelt voor de industriële (niet industrieele) markt.
3) Mensen passen hun taalgebruik aan zodat het overeenkomt met het vermogen van de minst taalvaardige persoon (bv hoe we tegen baby's praten).

8.14 100% rep

mister__ID zegt op 06/02/2012 12:30   [?]

  Rating 0 16+ 16+
FATALITY!
8.15 100% rep

Omabroodje zegt op 06/02/2012 13:03   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Spiteri, laat het gewoon, je bent blijkbaar niet meer mee met de huidige pc markt.

En ja in de lunaparken waren ze moeilijk omdat je altijd dat ene level verder wilde geraken. Daar is het concept bossfight ontstaan. Coole gevechten die retemoeilijk waren om zoveel mogelijk geld binnen te strijken. Consoles brachten die ervaring in het huishouden en bossfights werden behouden.

Mijn 6 jaar oude pc heeft zo'n €1500 gekost. Die kan nu nog altijd mee (na vervanging 8800gtx) alhoewel mijn cpu een beetje begint te rimpelen.
9 100% rep

carldehaese zegt op 05/02/2012 10:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
To hell with you nothing beats ms pacman!!!
10 100% rep

Thorstein zegt op 05/02/2012 11:50   [?]

  Rating 1 16+ 16+
ik speel zowel retro als nieuwe games.
Alle tijden hebben goede games.
alles is zo goed als je het zelf vindt.
Als je dat niet ziet , pech voor u.




11 100% rep

Private Joker zegt op 05/02/2012 12:05   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Een redelijk oppervlakkig artikel. Je raakt vele punten aan maar je gaat nergens in de diepte en je komt zo erg simpel over. Dit leest meer als een korte rant dan op een deftig frontpage artikel...
Plus ook een beetje (veel) egocentrisch gedrag van een redacteur waar men toch wel wat inhoud van zou verwachten.
11.1 100% rep

Pietersz zegt op 05/02/2012 12:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Nice comment
11.2 100% rep

Omabroodje zegt op 06/02/2012 13:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik ga akkoord.
12 100% rep

[HBV]-=Tornado= zegt op 05/02/2012 12:15   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Toffe columns iedere week alleen dat platte taalgebruik hoeft voor mij niet echt...

Leuke start dat wel, je kon gewoon een ander taalgebruk gehanteerd hebben...

Wat de nostalgie betreft: deels heb je gelijk maar vroeger lag de nadruk meer op single player en daardoor waren de verhalen gewoon sterker en de games dus verslavender
13 100% rep

satanreleased zegt op 05/02/2012 13:50   [?]

  Rating 0 16+ 16+
"In de zomer van 1988 werd ik als vijftienjarige knaap ontmaagd door een vrouw die quasi dubbel zo oud was als ik. Het gebeurde op de achterbank van haar rode Honda Civic - want in die tijd werd er nog keihard op achterbanken geneukt - op het heilige militaire domein van Leopoldsburg. En ze deed dat goed. Heel wat beter, in ieder geval, dan de veel te jonge schepsels waarmee mijn leeftijdsgenoten voor het eerst van bil gingen: onhandig, zonder finesse, veel te snel, en dus veel te kort. "

I enjoyed that part ..... lol
13.1 100% rep

Michster zegt op 05/02/2012 15:32   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik zou er feitelijk nog jaloers op kunnen zijn. Wat de rest betreft: je blijft inderdaad nogal wat oppervlakkig in je beschrijving. Soit, ik moet hierbij spontaan denken aan mensen die elke vorm van evolutie qua games afkraken, dus kgeef u overschot van gelijk.
14 100% rep

CosmicD zegt op 05/02/2012 16:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Langs de ene kant kan ik dat wel begrijpen. SOmmige van die arcade ports hadden best wel een eendimensionele gameplay en een heel stijle moeilijkheidscurve over een kort aantal levels heen.

Maar ik moet toch wel zeggen dat nostalgie t.o.v games als zelda , link to the past of starfox wel op z'n plaats is. Gewoon omdat het 2d gegeven je toch vaak deed nadenken van "hoe zou dat er nu in 3d uitzien". En in je hoofd was dat gevoel altijd veel sterker dan zelda in 3d zoals het is vandaag de dag. Volgens mij gaat het pas 2015-2020 zijn eer die fantasie kwa grafische en gameplay mogelijkheden ook echt geëvenaard gaat worden.
15 100% rep

forloRn_ zegt op 05/02/2012 17:07   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Dus volgens jou maakte men vroeger spelletjes moeilijk zodat mensen er meer zouden kopen. Nu zijn ze gemakkelijker. Om er minder te verkopen, neem ik aan?

In tegenstelling tot wat jij beweert zullen die nostalgici eerder van mening zijn dat spelletjes spelen vroeger duurder was dan nu. Vijftig euro voor een spel? Ten tijde van de SNES kon je rekenen op minstens 2500 frank, meestal 3000 en voor sommige uitschieters à la SSF2 een mooie 4000 frank. Wie sprak er hier over waandenkbeelden?

Maar wat me eigenlijk het meeste stoort aan je column, zelfs meer dan je taalgebruik, is dat je hier om één of andere duistere reden tekeer zit te gaan tegen mensen die oude spelletjes gewoon leuk vinden. Moet je daarvoor 38 jaar geworden zijn?
15.1 100% rep

Bram Lacor zegt op 05/02/2012 17:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De logica van je eerste 2 zinnen!
Ik hoop echt dat hij die eerste 2 zinnen van je leest!

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

Pagina:
Beware or be square. No HARM done.

screenshot of the day

3

0

Download jij vaak demo's voor je een spel koopt?



Ja Nee Soms
Spelletjes: tetris | bubbles | mahjong | pacman | snake | pinball | breakout | kaartspelen | populaire spelletjes | poker
Spelletjes | Games | Adverteren | GUNK | Roekie | TV-gids
Copyright © 2011 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden